Weetjes

Zijn aardappelen dikmakers?

In tegenstelling tot wat velen denken, zijn aardappelen geen dikmakers. Een normale portie (200 g) gekookte aardappelen brengt ongeveer 150 kcal aan. Dezelfde portie gekookte deegwaren of gekookte rijst (zonder saus) zo’n 260 kcal. De energetische waarde van aardappelen kan wel sterk toenemen door de bereidingswijze. Koken voegt geen extra calorieën toe. Aardappelen met vet bereiden zoals gebakken aardappelen, frieten en kroketten brengt wel meer calorieën aan. Ook saus nemen bij de aardappelen of een extra schep boter, margarine of room bij de aardappelpuree kan de calorieteller snel doen oplopen.

Is zetmeel ongezond?

De aardappel bestaat voor ongeveer 18% uit zetmeel. Maar het zetmeel in de aardappel is een koolhydraat van het ‘trage type’, dat slechts langzaam door het lichaam wordt opgenomen. Deze traag verteerbare koolhydraten hebben we nodig om onze dagelijkse inspanningen lange tijd vol te houden.

Bevat de schil meer voedingsstoffen?

Zowel de schil als het binnenste van de aardappel zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen. In de schil vind je wel meer ijzer en vezels. Wens je de schil mee op te eten, was en schrob deze dan grondig schoon onder stromend water.

Bevatten aardappelen chemische middelen?

Het gewasbeschermingsmiddel dat de telers gebruiken, zit enkel op het loof van de aardappelplant. De knollen komen er niet mee in contact.

Hoe kan men de voedingswaarde van aardappelen zoveel mogelijk behouden?

* Bewaar de aardappelen niet te lang. Hoe langer aardappelen worden bewaard, hoe meer vitamine C verloren gaat.
* Laat aardappelen nooit in water liggen. Schil en was ze kort voor het koken. Zet aardappelen evenmin op in koud water maar voeg ze pas toe zodra het water kookt.
* Aardappelen stomen, koken in een hogedrukpan of in de microgolfoven en ze koken in hun schil kunnen het verlies van vitaminen en mineralen verder beperken.